mandag 25. april 2011

Reklame, propaganda og angst

Som EØS-medlem pålegges Norge å gjøre gjeldende regler og forordninger som vedtas av EU, de såkalte direktivene.  Riktignok finnes det muligheter for å reservere seg, slik man nylig så et eksempel på da vetoretten mot Postdirektivet ble benyttet, mens man fra norsk side valgte ikke å nedlegge veto mot det mye omtalte Datalagringsdirektivet.  Om ikke lenge vil det fra EU-hold antakelig fattes et vedtak som fratar Norge reservasjonsretten mot TV-reklame for alkohol- og tobakksholdige produkter.
”Ascot – sigaretten med filter tipp”.  Dette var blant de reklameskiltene jeg kunne iaktta der jeg satt på Ranvik-hjørnet i Molde og ventet på min mor som var inne hos kjøpmannen for å foreta dagens innkjøp.  Dette skiltet er selvfølgelig for lengst skrudd ned.  Jeg ble nok aldri fortrolig med innholdet i dette reklamebudskapet.  Tobakks- og alkoholreklameforbudet her til lands har eksistert i mange år.
Resonnementet er åpenbart: Folk skal ikke oppfordres til å kjøpe eller forbruke helseskadelige produkter.  En edel tanke, og greit nok.  I og for seg.
Helse er et omfattende begrep.  FNs organisasjon World Health Organization (WHO) definerer helse som  "fullstendig fysisk, psykisk og sosialt velvære".  Dette innebærer vel at knapt noen av oss kan karakteriseres som helt friske.
Vi skal beskyttes mot reklame for helseskadelige produkter.  Sannsynligvis er imidlertid ulike typer psykiske lidelser en vel så stor trussel mot vår nasjons status som et friskt og sunt samfunn.  Mange plages dessverre av angst og depresjoner av ulik alvorlighetsgrad.  Før påske scrollet jeg gjennom førstesiden av en av Norges ledende nettaviser, som den dagen hadde valgt å møte meg med bl.a. følgende headlines:

- Kan være en dumpingplass for drapsmenn
- Store mangler i NAVs nye datasystem
- Pensjonssmell for de fleste
- Nå vil flere slite med høy rente
- Fukushima-lekkasjen på nivå med Tsjernobyl
- Ingen DNA-spor etter voldtektene

Ingen spesielt lystelige overskrifter, dette.   Det kan virke som det er meningen vi skal ta hele verdens elendighet inn over oss og overbevises om at vi både som enkeltmennesker og på samfunnsnivå er på vei mot stupet.  Mange glemmer kanskje disse overskriftene få øyeblikk etter de er lest, men for mennesker som sliter med angst og/eller andre typer psykiske problemer kan dette bidra til å legge ytterligere sten til byrden.  Overskriftene angriper oss på et par av våre mest sårbare områder:  Vår grunnleggende trygghet og vår personlige økonomi.   Ikke akkurat helsefremmende.

Joda, vi skjønner at denne formen for krisemaksimering er god salgs-PR.  Jeg våger likevel den påstand at de fleste "varsler" av denne typen skaper ubegrunnet angst, er betydelig overdrevet og i noen tilfeller direkte feilaktige.  I forkant av svineinfluensa-pandemien for et par år siden ble det fra myndighetenes side framholdt at sykdommen kunne koste så mange som 13000 nordmenn livet.  Ut fra et samlet befolkning på 4,9 millioner er dette et formidabelt tall.  Reelt sett ble antall dødsfall i Norge som en direkte følge av H1N1-viruset 25 (kilde: Wikipedia).  Selvfølgelig var dette svært gledelig, og i hvert fall delvis en konsekvens av bl.a. det omfattende vaksinasjonsprogrammet som ble iverksatt, men samtidig er det vanskelig å fri seg fra tanken på denne unødige angsten et slikt oppslag var med på å skape.
Etter min mening eksisterer det et betydelig misforhold og store inkonsekvenser når det gjelder hva slags type helseskadelig eksponering norske myndigheter tillater befolkningen å bli utsatt for.